Simlås - når bindingsperioden ophører?

Langt hovedparten af danske mobilselskaber har opgivet tanken om at sim-låse sine mobiltelefoner, så kunden ikke kan skifte selskab efter en evt. bindingsperiode uden først at skulle igennem en omstændelig sim-åbning af sin telefon. Af de store mobilselskaber er det kun 3, der stædigt holder fast i den gamle ordning.

publiceret d.
2010-05-31

I "gamle dage" var en mobiltelefon knyttet til det mobilselskab, der havde solgt telefonen og abonnementet. Hvis en kunde ønskede at skifte teleselskab efter bindingsperiodens ophør havde vedkommende udsigt til en længere kamp med selskabets kundeservice inkl. tilhørende udgifter, før telefonen kunne låses op, og kunden overflyttes til sit nye teleselskab.

Sådan er det heldigvis ikke længere. Som de sidste i rækken af de store mobilselskaber - bortset fra 3 - har TDC åbnet for sine telefoner, så kunderne ikke længere udsættes for unødigt bøvl.

Teleselskaberne forklarer sim-åbningen med, at det er et krav fra kunderne, og at selskaberne selvfølgelig efterkommer et sådan ønske.

I åbenhedens navn lægger teleselskaberne ikke skjul på, at de sparer penge på at ophæve sim-låsningen, da de hidtil har skulle bruge en uforholdsmæssig stor mængde kundeservice-medarbejdere til at låse telefoner op for kunderne.

Sammen med TDC står Telia og Telenor og alle deres datterselskaber; bl.a. Call Me, Telmore og M1.

3 har hidtil ikke ville låse sine mobiltelefoner op, da man mener, at kunder, der køber en telefon hos 3, gør det, fordi de ønsker at være kunde hos 3 - og derfor ikke har behov for at få låst telefonen op efterfølgende. 3 låser dog mobilen op gratis efter bindingsperiodens udløb, hvis nogen - mod forventning - ønsker at ophøre med at være abonnenter.

Som et lille kuriosum holder alle selskaberne fast i at sim-låse Apples iPhone, så helt uddød er sim-låsen altså trods alt ikke.

Kilde: ComON