Bindingsperioderne stiger

Hvis teleselskaberne får deres vilje, kommer du til at hænge på dit abonnement i længere tid end de 6 måneder, du typisk bindes i dag, når du køber en ny mobiltelefon eller nyt mobilt bredbånd. Teleselskaberne håber på at få tilladelse til en 12 måneders bindingsperiode på nye abonnementer.

publiceret d.
2010-04-26

Teleselskabernes branchedirektør Tom Togsverd udtaler til Politiken:

"En enig branche vil gerne have den ekstra mulighed, for det vil være en gevinst for os og en gevinst for forbrugerne. En bindingsperiode på 12 måneder kan give udbyderne en større økonomisk sikkerhed, mens kunderne vil få mere attraktive abonnementsvilkår eller et større tilskud til mobilen eller tablet-pc'en."

Det vil altså sige, at vi som kunder får større rabatter på de nye mobiltelefoner mod at binde os til et bestemt teleselskab i længere tid.

Forbrugerrådet er betænkelige ved en forøgelse af bindingsperioden, fordi de mener, at det vil være en forringelse af forbrugernes vilkår, da det flytter investeringsrisikoen fra teleselskaberne til forbrugerne.  

Desuden er der netop pr. 1. januar 2010 trådt en ændring af forbrugeraftaleloven i kraft, der begrænser bindingsperioder i stort set alle brancher til maximalt 6-7 måneder.

De længere bindingsperioder falder imidlertid i fin tråd med udmeldingen fra den Højhastighedskomite, der blev nedsat af videnskabsministeren i 2009.

Højhastighedskomiteen skriver bl.a. i sin seneste rapport at "...længere bindingsperioder kan tilskynde til, at der foretages mere risikovillige investeringer i ny teknologi."

Hvorom alting er, så skal den nye videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen tage stilling til teleselskabernes forespørgsel i den nærmeste fremtid, og så må vi se, hvad der sker.