Stofa sætter også priserne op

Stofas priser på digitalt tv er som hos alle de andre tv-udbydere steget i 2010. Hos Stofa har prisstigningerne dog taget lidt længere tid om at slå igennem, idet de fleste antenneforeninger først har kunne vedtage prisstigningerne på den årlige generalforsamling.

publiceret d.
2010-04-07

Prisstigningerne hos Stofa begrundes især med, at Stofa har fået højere programudgifter for de mange kanaler, der ligger i de forskellige programpakker.

Mange antenneforeninger har dog også benyttet chancen til at flytte lidt rundt på hvilke kanaler, der befinder sig i de forskellige programpakker, og i den forbindelse har priserne for forbrugeren enten kunne holdes i ro, fordi nogle af de dyre kanaler er flyttet væk, eller også er priserne steget yderligere, fordi nogle dyre kanaler er flyttet ned i den lille pakke.

Ud over udjævningen af prisstigningen, skyldes den megen flytten rundt på kanaler også en generelt stigende efterspørgsel efter digitale kanaler og tjenester, hvorfor der afsættes mere plads til disse.

Digitale signaler fylder mindre på kabelnettet og er af bedre kvalitet end analoge signaler, så Stofa har annonceret, at flere kanaler fremover kun vil blive udbudt digitalt. Stofa har dog lovet, at de mest populære kanaler fortsat vil kunne ses både digitalt og analogt.

Selv om Stofa sætter gang i 2010 med et - i nogle antenneforeninger - ordentligt prishop, har de tidligere gjort sig bemærket med diverse tiltag for at holde prisen for digitalt tv i et tilforladeligt leje for den knap-så-krævende forbruger.

Bl.a. fjernede Stofa krypteringen af de digitale signaler i slutningen af 2009, så de kunder, der har et tv-apparat udstyret med DVB-C tuner, kan se digitalt tv uden Zaptor-boksen.

I denne omgang har Stofa besluttet at standse udbydelsen af sports- og underholdningskanalen Canal9 fra Canal Digital, fordi prisen er blevet for høj til, at Stofa kan forsvare det over for kunderne.